Dag 20: Sociale media integratie

De redacteurs kunnen aan de slag met het plaatsen van leuke nieuwtjes. Om hier het maximale uit te halen gaan we onder elk artikel share knoppen plaatsen zodat bezoekers berichten kunnen delen via hun sociale netwerken (Facebook, Google+, Twitter, etc.).

Keuzestress

Er zijn tal van manieren om een Drupal website te integreren met sociale netwerken. Zoek maar eens naar facebook of social sharing modules via Drupal.org. Deze zoekopdrachten leveren tientallen gerelateerde modules op, van een losse Facebook Like module tot totaal oplossingen die een hele rits aan share-knoppen toevoegen. Wat te doen in zo'n geval, wanneer je begraven wordt door het aanbod?

Probeer in ieder geval je zoekopdracht zo goed mogelijk te specificeren en sorteer de lijst op "most installed", want populariteit kan in sommige gevallen een goede indicator zijn voor kwaliteit.

Mocht je hierna nog steeds geen raad weten dan is een goede plek om te beginnen de "Comparising of contributed modules" pagina, waarop een overzicht is te vinden van vergelijkingen tussen modules. Ook in de Similar Modules Review groep worden modules aan elkaar getoets.

Soms heb je geluk en kom je een zeer uitgebreide en actuele vergelijking tegen, andere keren gaat het alleen om een onuitgewerkt lijstje met overlappende modules of zit er helemaal niks bruikbaars tussen. Voor social sharing is er op het moment van schrijven alleen een incompleet lijstje te vinden. Als ook Google weinig soelaas biedt zit er niks anders op dan het aanbod goed te bestuderen.

Orde scheppen

De met de zoekopdracht gevonden sociale media modules zijn grofweg onder te verdelen in vijf typen:

En dan is dit nog lang niet alles. Het maken van een overzicht geeft in ieder geval al iets meer grip op de zaak. Nu het aanbod in grote lijnen in kaart is gebracht wordt het wellicht makkelijker om je wensen scherper te formuleren. Maak op zo'n moment een lijstje van wat je precies wel en niet wilt. Denk daarbij ook aan de snelheid van de website want een uitgebreide module betekent ook meer risico langere laadtijden.

Voor dit project kiezen wij ervoor om het vrij simpel te houden, met alleen een module waarmee bezoekers content op de website kunnen delen en dan alleen maar via Twitter, Facebook en Google+.

De knoop doorhakken

We kunnen nu al een hoop modules wegfilteren, maar er blijven er nog steeds aardig wat over. Om erachter te komen welke van deze modules het beste aansluit bij jouw wensen zul je de beschrijvingen door moeten lezen. In sommige gevallen verwijst de ontwikkelaar (ook wel "maintainer") hier naar alternatieve modules. Hiermee laat hij/zij blijken zich bewust te zijn van het huidige aanbod, waarna hij zijn keuze om nieuwe module te ontwikkelen meestal verantwoort door aan te geven waarin zijn module zich onderscheidt. In de grijze balk aan de rechterzijde zijn soms ook gerelateerde projecten opgegeven onder het kopje Related projects.

Als modules niet veel voor elkaar onder doen dan kun je ook de Project Information de doorslag laten geven. Onder dit kopje, helemaal onderaan elke project pagina, vind je informatie over de frequentie waarin de module wordt onderhouden (zoals het verhelpen van bugs of toevoegen van features). Ook vind je hier informatie over de populariteit van een module (als je op View usage statistics klikt krijg je hiervan een uitgebreider overzicht).

Heb je na enig uitzoek werk nog steeds geen flauw benul dan kun je beter stoppen met twijfelen en er gewoon gaan downloaden, installeren en hopen dat goed komt. En zo niet, dan ben je een ervaring rijker en installeer je een andere module. 

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Share This module. Hoewel ik eerst "Tweet" en "Google Plus One" heb geprobeerd omdat ik hier al goede ervaringen mee heb, bleken deze niet helemaal goed samen te werken met het thema van onze klantenportal. Het installeren van Tweet zou je iets meer opties geven over het uiterlijk van de knoppen en de exacte tekst die wordt getweet. Share This blijkt echter voldoende opties te bieden naar mijn voorkeur, is niet opdringerig en werkt als enige van de totaal oplossingen probleemloos met het thema*. 

* Service Link is ook een goed alternatief en ondersteunt van alle modules de meeste diensten, waaronder ook Hyves en Nujij. De knoppen werden echter onder elkaar geplaatst in plaats van naast elkaar, maar wanneer je met CSS overweg kunt dan is dit gemakkelijk te herstellen.

Share This configureren

Installeer en activeer de Share This module. Hieronder loop ik de configuratie van de modules nog even snel met je door.

Navigeer naar Instellingen > ShareThis (onder Webservices).

De zaken die je kunt instellen zijn een kwestie van voorkeur. Persoonlijk kies ik voor de Multi-Post Widget en Classic Buttons. Onder Choose Your Services voeg ik Tweet toe en verwijder ik de overige diensten. De Google Plus One en Facebook Like voeg ik namelijk toe onder het kopje Extra Services

Onderaan kunnen we opgeven onder welke content types de knoppen zichtbaar moeten zijn, nieuwsberichten lijkt mij voldoende. Ik wil niet dat de knoppen ook onder nieuwsberichten op de voorpagina komen te staan, maar alleen wanneer iemand het hele artikel bekijkt. Dus selecteer ik hier ook Only full view. Eventueel zou je de knoppen in een blok, bijvoorbeeld naast het artikel kunnen plaatsen. Zelf kies ik ervoor om de knoppen direct onder het nieuwsbericht te plaatsen.

Sla de instellingen op en bekijk het resultaat. Ziet er goed uit. Hoewel je idealiter de knoppen nog iets meer ruimte zou kunnen geven, of naar rechts kunnen laten uitlijnen via de CSS opmaak.

Wil je je alleen op Facebook gebruikers richten? Dan is Facebook Like Button een goede optie, ook deze module gaf ons geen problemen.

Facebook Like Button configureren

Installeer en activeer de Facebook Like Button.

Ga naar de Instellingen pagina. Hier is een nieuw kopje bijgekomen speciaal voor de FB Like Button.  Je hebt hier twee opties, onder Dynamic Like button settings stel je de knop in die onder artikelen wordt geplaatst en onder Static Like button wijzig je de knop waarmee iemand de website zelf kan liken, deze knop bevindt zich in een eigen blok.

Laten we beginnen met de Dynamic Like button. Bovenaan vind je de belangrijkste instellingen. Waarschijnlijk wil je de Like button alleen onder nieuwsberichten weergeven. 

Vervolgens geef je aan dat de knop in het content gebied weergegeven mag worden. Je zou eventueel ook van deze knop een blok kunnen maken die je vervolgens ergens naast of onder het artikel plaatst, maar in de meeste gevallen kies je voor Content Area.

Om de overzichtspagina niet te druk te maken is het verstandig om de knop alleen weer te geven als het hele artikel wordt weergegeven in plaats van ook in de teaser area, kies daarom ook bij de volgende stap voor Content Area (of don't show on teasers). Dan zijn er nog een aantal opties om te bepalen hoe de knop er precies uitziet, en welke informatie wordt weergegeven. Hier kun je naar eigen voorkeur mee spelen, alleen de laatste optie is belangrijk, want hier bepaal je de taal. Vul hier nl_NL in en slap alles op.

Ga nu naar Instellingen > Static Like Button settings. Hier heb je dezelfde opmaak opties als zojuist, de taal is al automatisch overgenomen van de dynamische knop instellingen. Alleen de mogelijkheid om de positie te bepalen ontbreekt, voor deze knop is namelijk automatisch al een blok beschikbaar gemaakt. De locatie daarvan is te bepalen via de blokken beheer pagina.

Navigeer naar Structuur > Blokken. Hier is onderaan een nieuw blok gekomen genaamd Static FB Like button. Kies een goede locatie uit voor dit blok, voor hulp klik je bovenaan de lijst op Blokgebieden demonstreren. Wil je niet te opdringerig zijn, dan lijkt mij Footer Bottom Right een geschikt plekje.

Onder jouw nieuwsberichten en rechtsonder op de pagina bevindt zich nu de Like knop.

Slot

In de meeste gevallen verloopt het toevoegen van nieuwe functionaliteiten van een leien dakje, maar het kan ook zijn dat je in de problemen komt omdat een module niet goed samenwerkt met het thema of een andere module. Het duurt dan allemaal veel langer duren dan vooraf geanticipeerd, zoals mijzelf ook is overkomen vandaag.

De modules waarop ik meestal terugval voor share knoppen bleken niet allemaal goed samen te werken met het gebruikte thema. Aangezien het geen optie was om alsnog het thema aan te passen heb ik andere mogelijkheden uit moeten proberen via trail en error. Indien je overzicht aanbrengt in het aanbod en je wensen goed voor ogen hebt dan wordt dit proces al een stuk makkelijker. Uiteindelijk bleek Share This een goed alternatief. Om het selectieproces wat te versnellen kun je ook gebruik maken van www.simplytest.me waar je alle Drupal modules online kunt uitproberen.

De website is al bijna klaar om los te worden gelaten in de wijde wereld. Maar niet voordat we de URL's paden wat 'mooier' hebben gemaakt. Daardoor zullen zoekmachines jouw website beter beoordelen en het staat ook nog eens wat netter wanneer links naar jouw artikelen worden gedeeld via sociale netwerken. Tot morgen!

Laatst gewijzigd op: